siapakah kita yang sebenarnya?


semasa saya masih menuntut di penang dulu, pernah saya mendengar khutbah yang bunyinya lebih kurang begini:

seorang tuan guru(yang namanya saya tidak pasti bertanya kepada anak-anak murid)

guru : saya pernah belajar cara-cara untuk mencuri,semua perkara berkaitannya saya tahu, tetapi saya tidak pernah mencuri..wahai anak muridku,adakah saya layak digelar seorang pencuri?

murid : tidak wahai tuan guru..

guru : saya pernah belajar ilmu sihir,tahu cara nak mengamalkannya,tetapi saya tidak pernah mengamalkannya..adakah saya layak digelar ahli sihir?

murid : tidak wahai tuan guru…

guru : soalan saya yang terakhir,saya belajar semua perkara mengenai islam,malah saya juga mengisytiharkan diri saya sebagai seorang islam…tetapi saya tidak pernah mengamalkan segala tuntutannya…adakah saya layak digelar sebagai muslim?

murid :(terdiam)

tuan-tuan rasa apakah jawapannya?

One response to this post.

  1. Posted by uknowme..huhu on 25/07/2009 at 1:44 pm

    tyn le dri sndri dolu… Kalu xpasti somethin’ serious is missin’ in u…
    Isunye skrg, kita solat, kita posa, kita baya zakat TAPI DOSA WAT GAK? Cmn 2 ostat?

    Reply

Leave a Reply

