Archive for November, 2009

check kelajuan sebenar streamyx korang

pening pala aku ngan streamyx nie…..
makin lama makin ntah apa2 speednyea…..
bila phone, mcm2 alasan yang dibagi……

kelajuan yang dema sediakan tak sama ngan apa yang kita bayor…….
sabit takde jea “potong” tu kat tapah…..
idak kalu aku potong dah!!

kita bayar pakej penuh, mcm aku… 1mb untuk rm110 tapi apa yang aku dapat…. payah tul nak cecah 1mb download…..

sepatutnya tmnet nie kena la bagi rebet bila dah tak mampu nak tawarkan perkhidmatan seperti yang dijanjikan…..

hanya separuh jea yang dibagi……

paling tinggi pon 700kb

sesapa nak test boleh lakukan di sini…… speedtest

tapah kemalangan moto vs kete!



tapah kemalangan, originally uploaded by Kulop Ludin.

pagi tadi dalam jam 10, ada kemalangan antara moto ngan kete…..

habornya, penunggang motosikal tuh (perempuan) pecah palanya (kata orang la….)

masa aku lalu, mangsa dah dibawa ke spital tapah…. darah bersepah2 di atas jalanraya…..

macam2 versi aku dengor masa tengah nyumbat kotiew goreng kat bistro…. ada yang kata moto tu ngelak seorang tua sedang melintas lalu terbabas ke laluan bertentangan dan bertembung ngan charade merah milik seseorang dar tapah road…..

kalau dilihat impaknya…. leh tahan tuh…. kete charade tu teguh bodynya…. menurut satu brother tuh…. dia dengor bunyik berdentum dan dia ternampak helmet bergolek2… dan mangsa dah tak bergerak….

ngeri katanya…. tak sanggup nak nengok dekat…..

harapan aku, penunggang tu selamat…..

ALOR STAR: “Saya terkilan kerana hajat a…

ALOR STAR: “Saya terkilan kerana hajat arwah untuk mengadakan kenduri akikah anak ketiga saya yang berusia enam bulan pada hari kedua Aidiladha (esok) tidak kesampaian kerana mak sudah meninggal dunia selepas enam jam bertarung nyawa akibat diragut.

“Ketika kejadian, saya tidak perasan arwah terpelanting daripada motosikal kira-kira 10 meter selepas beg tangannya diragut,” kata Zahrudin Ramli, 43, anak lelaki mangsa, Fatimah Salleh, 66, yang maut dalam kejadian ragut di Jalan Langgar-Pendang, dekat sini, malam kelmarin.

tak habis2 ngan ragut meragut nie….. aku rasakan hukuman kepada peragut ni diberatkan lagi….. biar dema rasa macammana sakitnya hati rakyat malaysia ngan peragut…. bukan takde kroje kat malaysia nie… belambak asalkan mahu berusaha mencari, pasti ada…. abih2 pun kutip dan jual kertas suratkhabar lama pon leh wat doit…. asalkan halal balun jea……

sudah tiba masanya gomen memperhebatkan lagi kempen benci peragut2 nie…. mana yang dapat tangkap peragut tu….balun secara live…. bior anak2 kecik tengok supaya dema tahu akibat meragut tuh… bebudak nie la kita kena tanam cukop2 sifat bencikan peragot……

mungkin akan dapat tentangan daripada sesetengah pihak dalam atopon luar,alasan kemanusiaan tapi, dema leh la cakap….dema tak kena lagi…..

TANJUNG MALIM: Seorang bayi perempuan parah selepas dipercayai didera pembantu rumah yang bertindak menghempasnya ke lantai sebelum mengangkat bayi malang itu dengan menarik rambutnya yang kemudian dihumban keluar dari bilik tidur ke ruang tamu di Jalan Kempas, Proton City, dekat sini.

Perbuatan kejam pembantu rumah warga Indonesia berusia 30-an itu disyaki dilakukan kira-kira jam 6 petang pada Selasa lalu ketika bayi berkenaan nyenyak tidur di atas katil manakala ibu bapa bayi berusia setahun lapan bulan itu masih di tempat kerja masing-masing.

Ketua Polis Tanjung Malim, Superintendan Mohd Ali Mat Nayan, berkata perbuatan terhadap bayi bernama Allysa Idrina Azizan itu dikesan ibunya selepas menonton semula rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang dalam rumah mereka ekoran melihat kecederaan teruk pada tubuh anaknya.

satu lagi kes terbaru di tanjung malim melibatkan pembantu rumah yang diamanahkan untuk menjaga anak2 kita…. memang hampeh betul….. tak kira la dari mana datangnya pembantu rumah tu yang pastinya….manusia macam tu dah sama taraf dengan haiwan…. bagi kes mccmnie…. dah cukop bukti melalui rakaman cctv tu…. bagi je hukuman keras cukop2…. rotan belas2 kali bior dia rasa macammana rasanya hati makbapak budak tuh…. jangan dipenjara kat sini tapi hantar balik…. wat habis duit rakyat menangung makan minum kat dalam sana…. rugi… duit makan tuh bagi kat umah anak2 yatim kat malaysia lagi berpaedah!! aku bersimpati dengan ibubapa allysa irdina (sedap nama nie, mesti comel budak nie)

Twenty-seven cosmetic products recalled

Twenty-seven cosmetic products recalled.

 

Among the products recalled were the Permata Hijrah Ainun eye toner manufactured by Seri Ummi Sdn Bhd, Ainun Syifa eye toner by Yamni Industries Sdn Bhd, Ainun eye toner from AlJabbar Manufacturing Sdn Bhd and the Alkaline Therapy Pearl Extract by Permata Hijrah Resources.

 

mungkin teknikal agaknya.

 

 

fadhilat hari raya korban

solat

DALIL PENSYARIATAN
Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Kautsar ayat 2 : Maksudnya : “Maka kerjkanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai bersyukur”.

Allah S.W.T.telah berfirman dalam Surah Al-Haj ayat 37 : Maksudnya: “Daging dan darah binatang korban atau hadiah tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu”.

Sabda Rasulullah S.A.W.:Maksudnya : “Aku diperintahkan dengan menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu”. (Hadis riwayat Tirmidzi)

FADHILAT IBADAH QURBAN
Fadhilat yang diperolehi daripada ibadah korban ini amat besar antaranya:
Menambah amal kebajikan. Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya: “Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan”. (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

Sebagai penebus dosa Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah:Maksudnya: “Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu”. (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)

Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah.Sabda Rasullah Sallahahu ‘Alaihi Wasallam: Maksudnya: “Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla.” (Hadis riwayat Thabrani)

Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda: Maksudnya : “Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta’ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tunduk-tunduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih.” (Hadith riwayat Tirmidzi)

Ancaman terhadap orang yang mampu melakukan qurban tetapi tidak melaksanakannya. Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:Maksudnya: “Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami”.

sumber: starlite blogspot

How to Stop Comparing Yourself to Others

How to Stop Comparing Yourself to Others

from wikiHow – The How to Manual That You Can Edit
We are all different yet we have a tendency to compare ourselves to others. Why? Because the marketing business makes money, because others compare us to themselves or other people, because some people get a boost out of putting us down, and from all these experiences we start feeling not good enough. Comparing yourself to others is unhealthy and unnecessary. Here’s how to stop.

Steps

  1. Recognize that comparing yourself to others is a bad habit. Culture often projects flawless skin, big eyes, full lips, small nose, pure white teeth, smooth and shiny hair, curvy body, and designer clothes for women and they portray them as being happy. They portray tall men with flawless skin, six packs, and designer clothes with lots of women, and they define that that is what makes a man happy. Culture is extremely successful in being able to brainwash people into believing they should look a certain way, act a certain way, be a certain someone, when in reality every single one of us is different. What culture does is categorize people and they want you to believe that you have fewer rights to be happy because you do not fit an idealistic lifestyle. That’s why lots of men and women resort to plastic surgery, hide away from society, and grow up thinking that there’s something wrong with them. Comparing yourself to others, especially celebrities, is a fine way to throw your self-esteem down the drain as there will always be those who are ‘better’ than you, and those who are ‘worse’ than you. In the end you will most likely end up wishing you were different with thoughts of worthlessness. It takes you nowhere, wastes a lot of time, and puts you in a psychologically terrible place.
  2. Realize that everybody is different, because we are.People are born to be different; no two of us are the same. We have different mindsets, we interpret things differently, we have different experiences, we feel different emotions. Even identical twins are different from each other. We all will always have room for improvement; nobody is flawless, whether it is on the outside or on the inside. As much as some people may want to believe otherwise, nobody is perfect.It would be wise to stop letting people get to you, and be open-minded and aware of what you are doing to others. Something you can do is start thinking how different they are from you.
  3. Stop being afraid to be yourself.Whatever size, color, religion, gender, race, or sexual orientation, don’t be afraid to be yourself. Nobody but you has the right to dictate what you do, what you think, and what you believe in. There is only one you; nobody has more rights over another person to live. Everybody comes into the world the same way; we all age, feel, analyze, and eventually die, so nobody is more special than another. We are all different. If you’ve forgotten who you are, find yourself again.
  4. Forgive and learn.. Learn to recognize that holding a grudge only ties you down from what you really want out of life. Untie the knot and set yourself free. Better yet, analyze and learn what actually hurt you, and prevent it from happening again in the future.
  5. Understand that not everything is possible.You might have heard the saying, ‘nothing is impossible’. In reality that’s only denialism and false hope. You can’t fly, change the weather, time-travel, change the past, live forever, make someone else change unless they are willing to, fit in with everybody, or be somebody else. There are many more things that cannot happen in reality. Be yourself and appreciate where you are now.
  6. Learn to deal with change and embrace it.
  7. Whatever makes you happy, whatever floats your boat. If you feel you need self-improvement and have set yourself an attainable goal, go for it. If you believe that you really need change, do it now. Be sure that you’re doing it because it will make you happier, rather than impressing somebody else. For example, stop swearing if it makes you feel better. Learn to meditate. Start helping others. Learn a new skill. Improve your reading speed. Learn how to write poetically, work towards a better grade, be nicer to someone, try to be more outgoing, train yourself to run faster, learn how to wear makeup better, find clothes that will fit your frame, be a better wikiHow contributor, work harder towards that promotion, learn to better manage your time, change your habit of being a perfectionist, etc. Do it because you feel good about it, not because you feel bad about yourself. This is your life.

Tips

  • Don’t be afraid to put yourself first. You have needs, too. Take care of yourself. If you have a tendency to bend over backwards for others, read How to Stop Being a People Pleaser and How to Overcome Martyr Syndrome.
  • Make some mutual friends.
  • It’s better to be the original you than to be a copy of somebody else.
  • Learn to be patient and accepting with others. This can take a lot of training to do, but in the long run it will be beneficial for everyone.
  • Realize that some methods can work for many others but not for you. When this happens, don’t quit. Keep searching.
  • Learn from your experience.
  • If you don’t have a solid way yet, find a way to let out your anger, frustrations, disappointments and concerns, a way that you can depend on – such as keeping a journal, making a blog, making music, talking or writing about it with someone you trust.
  • It’s better to do it now than think back sometime in the future and ask yourself, “what if?”. It’s better to get hurt then recover from it than having to accept that you lived a very dull life, realizing that you were the one who held you back.
  • You can never be too old to dream, and it’s never too late to achieve your dream, one way or another.
  • Some things can be done and changed overnight; other things cannot be. Habits for example, can be extremely difficult to drop. Don’t be discouraged. Comparing yourself to others is a bad habit a lot of people have. It can take some time to change. Don’t give up. Think about it this way; if you don’t ever give up, you can’t ever fail.
  • If you’ve ever felt like giving up on life but came back from the thought, it’s because you have hope in you. Hold onto that hope. Always have hope in whatever you do, wherever you are.

Warnings

  • Beating yourself is a waste of time, energy, and self-esteem.
  • Don’t allow other people to compare you with others, either.
  • Don’t encourage others if you don’t want to hear it. Don’t make fun of yourself; others may start thinking it’s acceptable to make fun of you.
  • Don’t accumulate unnecessary weight. Let others do their part too. If they don’t, make them. If they won’t, just let it be. If you have too many responsibilities, chances are you won’t be able to accomplish what you really want to, or even need to.

Related wikiHows

Article provided by wikiHow, a wiki how-to manual. Please edit this article and find author credits at the original wikiHow article on How to Stop Comparing Yourself to Others. All content on wikiHow can be shared under a Creative Commons license.

papadom my review…..

aku baru menonton papadom sebuah felem arahan Afdlin Shauki.
petikan dari blog afdlin…

Papadom adalah cara saya untuk membawa ketengah satu masaalah besar kehidupan saya yang datangnya dari kelemahan diri saya yang sebenar. Saya takut untuk menjadi macam Saadom tapi cara Saadom bekerja di awal filem PAPADOM adalah saya. Apa yang saadom buat di pertengahan filem adalah apa yang afdlin shauki sanggup lakukan untuk anak dia.

Life is ultimately about balance. Life should be lived well spiritually and physically. These are the things that i still have not managed to achieve in my life. It’s like knowing that smoking is bad for you but you cannot stop. I AM A WORKOHOLIC. i have a problem which stems from my passion to create and share my ideas with the world. I know i have I have to prioritize what is important to me but i am a person who believes that whatever i am doing and whomever i love are IMPORTANT. I wish that life was not that hard but i also realise that this is what life is about.

I am nobody special. I am just like you. I am just a man with a bunch of crazy ideas that i would like to see materialize into hopefully an entertaining piece of art. I DOn’t know how long more i can keep this up though. I am not getting any younger and this business of trying to entertain people is very tough and taxing on my relationships and not too mention financially sapping especially living in Malaysia. I have to start thinking about my children and be there for them before they don’t want me around anymore. They are my gems. What do i do???..

em…. sangat menarik ceritanya….. aku dapat melihat beberapa suntikan felem lain seperti mohabbatein..

sikap saadom yang over protecting/ over caring terhadap Mia(anak pempuan tunggal) lebih kepada menebus rasa bersalahnya sebelum ini hingga mengorbankan isteri tercinta….

ditemani dengan bayangan isterinya, pada pendapat aku ianya menguatkan semangat saadom dalam menjalani kehidupan harian.

aku simpati pada saadom tapi pada masa yang sama, aku merasakan dia pun kena belajar melepaskan sesuatu secara perlahan2….. (peringatan kepada aku juga…….)

adegan di panggung wayang tu…… herm…. aku yakin ramai yang tersenyum sinis…….. memang berlaku kepada gadis2 naive….. so, mak bapak kena ambek perhatian masalah sosial camnie…

gambar ni sangat menarik dari segi photographi….. scene 1995 rasanya… ketika Mia berumur 4 tahun…..

ah…. tertitis air mata aku di adegan di katil semasa saadom ngan anaknya, Mia (saadom mengatakan papa dah tak ada sapa2 melainkan Mia….. ) mungkin naluri papa tu memang ada pada aku!!

haih….

untuk ngko afdlin…. aku respek felem ngko bro…. nyentuh2 hati aku nie….. patotla felem ngko menang award!! thumbs up!!

afdlin shauki:

Saya ada satu Permintaan ikhlas kepada penonton papadom.Buat sesuatu yang luar Dari biasa. Lepas tonton papadom, jika anda menyukainya… SMS atau talifon bapa, ibu, isteri, awek, boyfren atau anak anda dan kata pada mereka yang anda sedang mengenang mereka dan anda sayang mereka. Anda Akan merasai sesuatu yang menakjubkan. Dan anda akan buat seorang budak gemuk teramat happy.”

afdlin blogsite