maal hijrah


masjid an nur bt 8 ulu kinta perak

sabtu lepas aku berkesempatan duduk di masjid mendengar ceramah perdana yang disampaikan oleh yang berbahagia dato’ haji hassan din al-hafiz yang datang ke masjid an nur batu 8 ulu kinta.

adapun, aku ni bukanlah jenis rakan2 masjid… tak berapa pandai dalam hal2 agama… namun begitu… aku belajor sedikit demi sedikit…(ehem2)

masjid an nur bt 8 ulu kinta

ramai gak yang hadir pada malam tu…

1malaysia

tapi ramai lagi yang hadir semasa perasmian rasmi 1malaysia di stadium indera mulia ituhari…

masjid an nur bt 8 ulu kinta 1

memang mengikut ustaz tu…. kalau nak dibandingkan kehadiran sambutan tahun baru masihi…. punya le ramai orang2 melayu islam yang terkinja2 melompat2 celebrate dengan penuh perasaan gumbira amat sangat… ini jauh berbeza dengan sambutan maal hijrah….. masih ramai tak tau betapa besarnya makna hijrah…tahun baru islam!!

banyak tul ilmu yang aku dapat malam tu….. antaranya, umur rasullullah masa first terima wahyu ketika berumur 40tahun 3 bulan 8 hari kalau ngikut kalendar islam…kalau ikut kalendar masehi… umur tu dah jadi 39 tahun 6 bulan 8 hari… ini bermakna umur kita la nie sebenornya tak tepat…. kita tua beberapa bulan…. jadi itu bermakna rebutlah peluang beribadat ketika kita masih lagi diberi keizinan untuk hidup…. (tersedor aku jap)

hampir 2 jam ceramah tu…. aku macam biasa mesti kena cari dinding untuk bersandar… maklumlea… udah tetua nie…. beteh dan peha cepat benor kebehnya…

lepas abih ceramah…. aku ngan ejan gi ipoh ke gerbang malam….

banyak info lagi di sini : klik2

Leave a Reply

