Author Archive

Kulop Ludin Kini Tiada di SKPZ

sebelum aku memperkenalkan diri di skbt3 temoh... sempat gak aku suruh cekgu affandi daud untuk snap gambor tanda kenang2an hari pertama!!



mulai 1 april aku tidak lagi menjadi warga SKPZ yang disayangi kerana aku telah ditukarkan ke sebuah sekolah yang lain.

Surat pertukaran tersebut telah diterima ketika aku sedang mengikuti kursus MBI (Memperkasakan Bahasa Inggeris) di IPIP.

aku memang terkejut kerana pertukaran tersebut dilakukan atas kertas tanpa diberikan apa2 Hints langsung… sedangkan aku telah mengambil keputusan untuk menyekolahkan anak aku di skpz tahun hadapan.

di SKPZ, aku merasakan anak aku akan lebih terdidik samada dari segi akademik mahupun kerohanian. Ini adalah kerana aku dapati ustaz2 dan ustazah2 di skpz sangat berdedikasi dan berpengetahuan tinggi. walo[pon aku berpengetahuan juga namun disebabkan beberapa masalah teknikal… aku rasa, bior le anak aku tu dididik oleh mereka.

selain daripada itu, guru2 akademik yang lain juga aku perhatikan mempunyai tahap pemahaman yang tinggi dalam bidang masing2… bukan setakat murid sahaja yang belajar malahan aku juga belajar sama daripada guru2 yang lama berkhidmat di SKPZ.

Murid2 di SKPZ juga ada menunjukkan semangat berdayasaing antara satu sama lain. aku kekadang keletihan juga untuk memenuhi tuntutan napsu pembelajaran mereka!! bernapsu sungguh bebudak skpz bila masuknya waktu P&P guru dan sewaktu dengannya.

Kepada rakan2 semua… aku mengundur diri…. memberi ruang kepada insan lain yang sudi mengambilalih blog SKPZ nie… Blog ini bukan laman rasmi tetapi lebih kepada berkongsi ilmu/info2 terkini sahaja!!

JAMUAN PERSARAAN DAN PERPISAHAN

kelab staff skpz telah mengadakan jamuan persaraan.

skpz olahraga tahunan 2010



skpz olahraga tahunan 2010, originally uploaded by skpz2010.

kenali KENTUT

dapat dari email…


S: Adakah lelaki kentut lebih banyak dari perempuan?

J: Tidak, wanita kentut lebih kurang bilangannya dengan lelaki. Cuma lelaki lebih berbangga apabila kentut. Bilangan kentut antara individu mungkin berbeza tetapi ianya tiada kaitan dengan jantina. Jika seseorang wanita itu kurang kentut, maknanya dia lebih rajin menyimpan kentut dan melepaskan dengan isipadu gas yang lebih banyak per kentut. Adakah kentut lelaki lebih teruk baunya dari kentut perempuan? Kajian saintifik menunjukkan kandungan kentut perempuan mempunyai konsentrasi gas berbau yang lebih tinggi dari lelaki. Tetapi kentut lelaki mempunyai isipadu yang lebih besar. Ini akan menyamakan kedudukan lelaki dan perempuan yakni bilangan molekul bau yang sama bagi keduanya.

S: Bilakah seorang lelaki itu boleh jadi dia kentut?

J: Seorang lelaki sejati akan kentut pertama kalinya diwaktu pagi di dalam bilik air. Jika ianya menghasilkan resonance (dengungan) yang baik, satu rumah akan dengar.

S: Mengapa kekacang membantu seseorang itu kentut?

J: Kekacang mengandungi gula yang tidak boleh dihadamkan iaitu raffinose, stachise dan verbacose. Apabila sampai diusus, bakteria akan berpesta makan dan menghasilkan gas yang banyak. Bahan lain ialah seperti jagung, kobis, susu, roti, telur, bir dan kismis. Manusia tidak mampu untuk menghadamkan susu kerana intolerance terhadap laktosa dan produk tenusu mampu menghasilkan kentut yang banyak.

S: Adakah betul kentut boleh menyalakan api?

J: Betul, tetapi banyak orang cedera dalam proses ini. Bukan sahaja api boleh menyambar kedalam punggung, malah pakaian sendiri juga boleh terbakar. Dalam suatu kajian dalam laman web Fartcloud, lebih kurang suku daripada bilangan orang yang cuba menyalakan kentut cedera terbakar. Ianya merupakan sesuatu perbuatan merbahaya. Jangan dicuba, anda tentu tak mahu, di hari kematian anda orang ketawa menyatakan anda mati kerana cuba untuk menyalakan kentut dengan api.

S: Adakah orang yang mencari rezeki dengan kentut?

J: Ada. Pernah tengok ‘Just For Laugh’ di saluran NTV7 tak lama dulu. Persembahan pentas dimana seorang lelaki menghasilkan lagu klasik dengan kentut.

S: Adakah kura-kura kentut?

J: Ya, semua binatang kentut. Kura-kura juga kentut dan bau kentut kura-kura sangat teruk. Begitu juga dengan ular. Ular Sonoran Coral dan Western Hook-Nosed kentut dengan bunyi popping yang kuat apabila diganggu. Kebanyakkan reptilia menggunakan kentut sebagai suatu senjata.

S: Haiwan apakah yang mempunyai pengeluaran kentut yang paling tinggi?

J: Percaya atau tidak, binatang yang mempunyai gelaran ini ialah anai-anai. Kerana diet pemakanan dan proses penghadaman dengan bantuan bakteria yang lebih banyak dari biasa, mereka menghasilkan metana sama banyak dengan yang dihasilkan oleh industri. Juga dipercayai anai-anai turut menyumbang kepada pemanasan global.

S: Bolehkan kita menelan asap dan mengeluarkan semula melalui kentut?

J: Tidak, asap terdiri daripada zarah yang terampai. Apabila melalui sistem penghadaman, zarah-zarah akan diserap oleh dinding perut atau larut dalam cairan. Bolehkah kita meninggalkan kesan kuning atau coklat pada seluar setelah kita kentut? Boleh! Ianya dipanggil “seni kentut” (fart art). Ia boleh dilakukan dengan cara apabila:
a) Pengentut menghidap cirit-birit
b) Pengentut cuba mengentut dengan sekuat hati (awas! – buasir)
c) Pengentut keliru dengan tekanan dalam perut samada ianya tekanan daripada gas atau cairan.

S: Bagaimanakah kita boleh tahu benda yang hendak keluar itu adalah gas, dan bukannya benda yang lebih hebat?

J: Sebenarnya kita boleh membezakannya kerana telah dilatih sejak kecil lagi. Sensasi yang ingin keluar dapat dibezakan dengan mudah.

S: Adakah dengan menghidu bau kentut orang lain, kentut kita akan menjadi lebih busuk?

J: Tidak, kentut yang dihidu akan ke paru-paru daripada sistem penghadaman, dan ianya akan dikeluarkan semula. Jika anda mahu, cubalah telan gas kentut orang lain..

1.    Orang TIDAK JUJUR
Orang yang kalau kentut lalu menyalahkan orang lain.

2. Orang BINGUNG
Orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

3. Orang BERWAWASAN 2020
Orang yang tahu masa yang terbaik untuk kentut.

4. Orang SENGSARA
Orang yang ingin kentut tapi tidak boleh kentut.

5. Orang MISTERIUS
Orang yang kalau kentut, orang lain tidak ada yang tahu.

6. Orang GUGUP
Orang yang tiba-tiba terkentut bila di sergah.

7. Orang yang PERCAYA DIRI SENDIRI
Orang yang melepaskan kentutnya dengan bunyi yang amat lantang

8. Orang SADIS
Orang yang kentut di dalam selimut ketika di ranjang terus dikibaskan baunya.

9. Orang PEMALU
Orang yang kentut tidak bunyi tapi gusar orang terbau kentutnya.’

10. Orang yang STRATEGIK
Orang yang menyembunyikan kentutnya dengan tertawa terbahak-bahak biar orang lain tidak dapat mendengar bunyi kentutnya.

11. Orang b*d*h
Orang yang kalau habis kentut menghirup nafas untuk mengganti angin kentutnya yang sudah keluar.

12. Orang PELIK
Orang yang boleh mengeluarkan kentut apabila di suruh

13. Orang SOMBONG
Orang yang sering mencium kentutnya sendiri dan bercerita akan keharuman kentutnya.

14. Orang RAMAH
Orang yang tidak kisah mencium kentut orang lain.

15. Orang yang tidak senang BERGAUL
Orang yang suka kentut bila berkumpul dengan teman-teman.

16. Orang AKUATIK
Orang kalau gemar dikentutnya di dalam air

17. Orang ATLETIK
Orang kalau kentut sambil mengeluarkan tenaga dalam.

18. Orang JUJUR
Orang yang mengaku kalau habis kentut

19. Orang PINTAR
Orang yang boleh menghurai kandungan bau kentut orang lain seperti bau telur atau buah durian.

20. Orang KELAKAR
Orang yang bila ketawa sambil kentut

21. Orang yang ROMANTIK
Orang yang kentut bunyinya mendayu dan berirama merdu ketika sedang berdating

22. Orang yang TIDAK SIHAT
Orang yang bila batuk dia akan terkentut

23. Orang yang PANAS BARAN
Orang yang mudah marah bila terbau kentut walaupun kentutnya sendiri

24. Orang yang PELUPA
Orang yang tertanya-tanya bila terbau kentut padahal dia sendiri yang kentut.


haha… banyak tul kajian tentang KENTUT!!

Augustine Paul dies (Update)

Augustine Paul dies (Update).

PETALING JAYA: Federal Court judge Datuk Seri S. Augustine Paul, who presided over former deputy prime minister Datuk Seri Anwar Ibrahim’s sodomy and corruption trials in 1998, has died. He was 66.

Augustine died at the Selayang Hospital at 2.45pm on Saturday after suffering from a chronic illness for awhile, said his son-in-law Robert Devan, 37.

Tok Mat Rahmat meninggal dunia

KUALA LUMPUR: Bekas Menteri Penerangan dan Setiausaha Agung Umno Tan Sri Mohamed Rahmat meninggal dunia di kediamannya di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pagi ini.

“Tok Mat” pergi dengan mudah, tenang: Isteri

KUALA LUMPUR: “Saya syukur kerana dia pergi dengan mudah dan aman,” kata Puan Sri Salbiah Abdul Hamid, mengenai pemergian suaminya bekas Menteri Penerangan dan bekas Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Mohamed Rahmat ke Rahmatullah, hari ini.

Allahyarham, yang lebih dikenali sebagai Tok Mat, meninggal dunia di kediaman mereka di Bukit Damansara di sini kira-kira 8 pagi.

Allahyarham, yang sepatutnya menyambut ulang tahun kelahirannya ke-72 pada Isnin depan, dilaporkan meninggal dunia dalam tidur.

Salbiah berkata beliau menyedari suaminya tidak bernafas kira-kira 8 pagi ketika mahu menutup mesin dialisis yang dipasang pada tubuh suaminya.

“Selalunya, tiap-tiap pagi dalam 8.40 (pagi) saya akan menutup mesin dialisis yang dipasang pada arwah, tetapi pagi tadi kira-kira 8 pagi, saya tengok mesin itu ”hang” (terhenti) dan dada arwah tidak menunjukkan dia bernafas,” katanya kepada di kediamannya di sini, hari ini.

Salbiah berkata melihat keadaan arwah, beliau segera menelefon doktor dan anak-anaknya bagi memaklumkan perkara itu.

“Doktor (yang datang) kemudian mengesahkan arwah telah menghembuskan nafas terakhir dalam 8 pagi tadi,” katanya.

Allahyarham menghidapi penyakit buah pinggang sejak 10 tahun lalu dan perlu menjalani rawatan dialisis setiap hari.

Salbiah berkata Allahyarham juga mengarahkan pemandu keluarganya untuk datang bekerja pagi ini bagi membawanya keluar berjalan.

“Arwah mengarahkan pemandu kami untuk datang bekerja walaupun hari ini cuti umum. Arwah meminta pemandu untuk membawa saya keluar berjalan-jalan… macam tanda seperti dia hendak pergi,” katanya.

Beliau bagaimanapun terkilan kerana tidak sempat memohon maaf daripada Allahyarham.

“Semalam beliau langsung tidak memanggil saya…selalunya setiap malam dia akan panggil saya untuk membuang air kecil dan saya akan bawanya serta tolak mesin (dialisis) ke bilik air.

“Saya juga tak dengar apa-apa kecuali dengar arwah buka dan tutup TV…memang dia akan tengok berita 24 jam. Agaknya dia tak rasa sakit, syukur Alhamdulilah, beliau pergi dengan aman,” katanya.

Salbiah juga bersyukur kerana sebelum Allahyarham meninggal dunia, beliau sempat bertemu Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

“Beliau nak sangat bertemu dengan Datuk Seri Rais dan dua hari lepas arwah dapat bertemu dengannya di pejabat Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan”.

Salbiah turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak termasuk pemimpin tertinggi kerajaan yang hadir memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham.

Jenazah Mohamed akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara di sini selepas Asar. – Bernama

berita harian


semoga rohnya dicucuri rahmat, ucapan takziah kepada keluarga arwah. baru je aku review bukunya… ingatkan nak tunggu jilid dua..tetapi Allah sayangkan Tok Mat… dia pergi dahulu…. Al-Fatihah.

Tok Mat bukukan amanat terakhir


MOHAMED selaku Setiausaha Agung Umno bersama Presiden, Tun Dr Mahathir Mohamad pada perhimpunan agung parti 1992.

Rais sempat diberi tanggungjawab sebar catatan perjuangan kepada rakyat

KUALA LUMPUR: Amanat terakhir Tan Sri Mohamed Rahmat, dua hari sebelum pemergiannya ke Rahmatullah, semalam adalah untuk melihat buku tulisan pertama dan terakhirnya, Umno: Akhir Sebuah Impian dibaca rakyat peringkat akar umbi bagi memahami erti perjuangan parti keramat Umno.

Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata hasrat bekas Menteri Penerangan dan bekas Setiausaha Agung Umno itu diluahkan kepadanya pada pertemuan hampir sejam di pejabat kementerian, pada Rabu lalu.

//

Mohamed katanya, mahu buku catatan bergambar 170 muka surat yang dihasilkan dalam hampir setahun itu diedarkan secepat mungkin kepada rakyat menerusi lebih 1,000 perpustakaan desa selain di pasaran sejak dilancarkan dua bulan lalu.

“Beliau minta buku nostalgianya yang mengandungi pengalaman dalam parti dan kerajaan itu diedarkan di Perpustakaan Negara dan perpustakaan desa seluruh negara dan saya akan cuba untuk memenuhi impian Tok Mat (Mohamed).

berita harian

review aku pada 15/12/2009 kira2 2 minggu lepas….

sini

umno akhirnya sebuah impian

Setelah aku dapat habiskan membaca buku ini…
Banyak info2 yang baru daripada persepsi seorang pencen yang banyak memainkan peranan dalam menaikkan seseorang…

Dalam buku ni tok mat merupakan orang kuat dalam memastikan umno sentiasa meniti dibibir rakyat.. Bermacam2 cara telah dilakukan bagi memastikan ketua pemerintah duduk selesa di bangku tertinggi negara..

Cara tok mat bercerita sangat santai dan membawa kita bersamanya sekali… Acapkali aku menghela nafas kerana aku terasa betapa letihnya kalau aku menjadi tok mat…

Buku ini juga menjelaskan beberapa perkara atau persoalan yang bermain di minda aku.. Kenapa tok mat digugurkan? Jawapannya disertakan dalam awal2 bab buku ni… Tak nak aku ceritakan sebabnya elok beli sendiri…. Tapi cara dia digugurkan.. Em.. Sadis gak… Dia kena sound direct jea..

Baru aku tahu disebalik tabir… Sikap individu adalah sangat berbeza dengan apa yang kita lihat selama ini..

Tok mat telah lama berkhidmat sebagai orang kuat disebalik tabir orang nombor satu negara dan dalam buku ni.. Fokus tok mat adalah mantan kita… Mahathir….

Di history chanel ada satu dokumentari tentang mahathir. Kalau kita tonton dokumentari tu dan kemudian kita baca buku ni akan memudahkan kita kontraskan apa yang telah tok mat lakukan dengan apa yang sebenarnya kita nampak dikaca tv sebelum ini….

Buku ini juga diselitkan gambar2 tok mat time muda2 dolo… Segak orangnya… Kulit depan atau book cover pun menarik… Pandangan seorang tua di luar jendela memang sesuai dengan isi buku ini… You can judge the book by its cover!

Cinta tok mat kepada umno memang takleh disangkal….
Berkhidmat di zaman tunku hinggalah ke zaman tun mahathir.. Tok mat memang diantara mereka yang mahir dengan seluk beluk umno….

Apakata…
Mahathir?
Anwar?
Hussein onn?
Ghaffar baba?
Setia dan semarak projek sapa?
Semua ada diceritakan dalam buku nie… Banyak kejutan2… Macam akademi fantasia pula gayanya….

Jasanya perlu dikenang?… Itulah pada pandangan aku apabila aku membaca habis buku ni…
Mungkin pada tok mat, jasanya selama ni orang tak nampak… Orang lebih suka mengata mencaci tok mat kerana beranggapan tok mat ni kaki sapu atau mengampu… Tak pasti samada dengan menjadi raja segala propaganda boleh melabelkan tok mat sebagai kaki pengampu kerana apa yang tok mat lakukan adalah merupakan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada dia…. Malahan tok mat sendiri ada mengaku dalam bukunya….

Aku menantikan buku keduanya pula…. Mungkin banyak lagi yang ingin dikongsi bersama…. Syabas tok mat kerana sudi berkongsi pengalaman dengan pembaca…

Kulop ludin: satu hari time kita pula yang memandang di luar jendela. Pasti.

skpz meeting for 2010

pagi tadi meeting kali pertama telah diadakan di skpz. mesyuarat yang dipengerusi oleh puan gurubesar.

segala aspek telah disentuh. semua angguk2…tanda faham termasuk aku.

antara yang menarik…

1. kehadiran 2 orang guru bertugas di skpz. selamat datang diucapkan kepada mereka. nama mereka aku lupa lak… nenanti aku updatekan.

2. kehadiran semula puan hajjah maznah… dah dapat title hajjah.. semoga kehidupan beliau lebih ceria.

berikut adalah beberapa keping gambar untuk dikongsi bersama.