Archive for the ‘politik gitu2’ Category

Facebook | Dr. Mahathir bin Mohamad: FORM ROYAL PROBE ON DR M’S SQUANDERING

Facebook | Dr. Mahathir bin Mohamad: FORM ROYAL PROBE ON DR M’S SQUANDERING.

INFO DAPAT DARI FACEBOOK TUN MAHATHIR.

1. I welcome Lim Kit Siang’s proposal for Najib to set up a royal commission on whether I burned RM100 billion on grandiose projects and corruption during my 22-year reign.

2. Such a commission should not be made up of Government nominees but should have as members impeccable people including foreigners and members of Transparency International.

3. The commission should not confine to one Prime Minister only but to Tun Abdullah Badawi’s regime.

4. It should include how RM270 billion of Petronas money paid during Abdullah’s five-year term was spent; what projects were financed by this huge fund and the cost of all these projects.

5. It should include how much money was lost due to the cancellation of the crooked bridge and the Johore Baru to Padang Besar railway.

6. What is the cost over-run in the construction of the Bakun Hydroelectric project.

7. The financing of the second Penang Bridge and the procedure followed when giving out this contract.

8. I also agree with Lim Kit Siang that the investigation would reflect Najib’s commitment to “combating corruption”.

9. In order that the enquiry by the commission would be successful, Government must give the undertaking to give full access to the commission of all the documents and accounts of the Government over the period 1981-2009. There should be no cover-up of any kind.

10. Barry Wain must provide documentary proof of any sum that he alleged I had burned.

11. I will co-operate fully with the commission.

12. Depending upon the result of the commission, I reserve the right to sue Barry Wain, Lim Kit Siang and Malaysiakini.com for libel for a sum to be disclosed later.

13. If the Government is witholding the book: “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times”, I would request that the book be released forthwith. I am not in need of Government protection.

Advertisements

10 tahun sebelum merdeka

20 Oktober 1947 merupakan hari bersejarah dalam perjuangan berperlembagaan rakyat Malaya menuntut kemerdekaan dari penjajah British. Filem dokumentari pendek ini menceritakan pengalaman yang dilalui oleh 5 individu yang turut serta dalam perjuangan politik kiri untuk membentuk sebuah gerakan kemerdekaan rakyat di Malaya, sepuluh tahun sebelum merdeka.

sepuluh tahun sebelum merdeka adalah satu dokumentari menarik bagi mereka yang berminat dengan sejarah…

aku dah tengok dokumentari tersebut…. memang best, halus kerja seni sutradara tu…..  korang tengok le dokumentari tu…..

menurut sutradaranya…

Fahmi Reza
10 Tahun Sebelum Merdeka ialah percubaan pertama aku bikin filem, dan juga percubaan pertama aku dalam mengendalikan blog. Blog ini aku khaskan untuk maklumat² sejarah menarik yang aku temui dalam proses penyelidikan untuk filem ini. Aku masih dalam proses mencari veteran² politik lain dari zaman 1945-1957 untuk ditemubual.

http://10tahun.blogspot.com

mintak bonus, salah tidak bermoral

10 cents congkak

tadi daripada berita harian…. aku terbaca satu berita yang panas tempiasnya khas buat mereka salah  bermoral….

berita harian

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri berkata adalah salah dari segi moral untuk meminta mendapatkan bonus kerana negara masih bergelut untuk keluar dari kemelesetan ekonomi dan ramai pekerja di sektor swasta dibuang kerja.

“Adalah salah di segi moral untuk meminta mendapatkan bonus apabila ekonomi belum pulih. Saya sentiasa memberitahu Ceupacs (Presiden Omar Osman) bahawa ia tidak boleh bertindak seperti kesatuan sekerja, setiap kali meraung meminta bonus (setiap kali pembentangan bajet) kerana anda mahu menjadi popular di kalangan ahli anda,” katanya berucap di forum makan tengah hari perniagaan Bankers’ Club di sini.

Cuepacs, badan induk bagi kesatuan pekerja sektor awam, kini mendesak kerajaan untuk mendapatkan bonus dua bulan bagi 1.2 juta kakitangan awam di negara ini.

Najib berkata, dalam sektor swasta, pekerja dibuang dan keadaan itu tidak berlaku dalam perkhidmatan kerajaan.

Bagaimanapun, katanya, itu tidak bermakna pekerja cemerlang tidak boleh diberi ganjaran tetapi malangnya sistem sedemikian tidak diwujudkan.

“Jika kita ada sistem yang memotivasikan mereka, tenaga kerja awam juga boleh meningkat untuk menjadi pekerja berprestasi tinggi. Kita sepatutnya memberi ganjaran kepada mereka.

“Kita tidak sepatutnya membiarkan mereka menjadi yang kedua terbaik, tingkatkan prestasi mereka. Benar, sesuatu bantuan yang kecil perlu dihulurkan,” katanya.

Menggunakan analogi golf, Najib berkata bantuan itu sama seperti handicap tetapi penerimanya perlu mengurangkan dari 24 kepada 18, 12 dan seterusnya kepada satu angka dan bersaing secara setara dengan pekerja lain.

“Ia juga sama dengan Bumiputera, dari masa ke semasa mereka perlu mengurangkan handicap masing-masing. Anda tidak boleh berada pada 24 sepanjang masa.

“Saya mengimpikan satu hari nanti apabila Bumiputera berupaya bersaing dengan sesiapa pun yang tiada handicap. Hari itu akan tiba. Jadi, kita kurangkannya perlahan-lahan.

“Bukan Bumiputera merasakan sistem semasa tidak adil tetapi saya jadikannya lebih adil. Setiap rakyat Malaysia akan dilayan dengan adil di negara ini,” katanya. – Bernama

kata presiden kupeks

KUALA LUMPUR: Presiden Cuepacs, Omar Osman, mendakwa tindakannya yang meminta bonus dua bulan membabitkan 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam adalah suara kongres bukan permintaan individu sehingga dilabelkan salah dari segi moral. Pada masa sama, beliau memahami kesulitan masalah ekonomi negara yang tidak stabil, namun itu hanyalah permintaan yang dilakukan mewakili kongres, bukannya mendesak atau perbuatan melampau untuk mendapatkan bonus berkenaan. Katanya, beliau terima dan hormati teguran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, namun sedikit kecewa kerana permintaan Cuepacs itu dilabelkan salah dari segi moral.
“Perlu faham, bonus itu hanya permintaan bagi menyuarakan hasil mesyuarat kongres pada semua peringkat termasuk Sabah dan Sarawak, kalau tak mahu bagi, Cuepacs tak mengamuk. “Bukannya kita desak kerajaan sehingga perlu menunaikan bonus dua bulan itu. Apabila kerajaan mengumumkan RM500 untuk semua kakitangan dan bekas pesara awam, Cuepacs ingat ada imbuhan susulan daripada bajet yang dibentangkan,” katanya. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri tindakan Cuepacs menuntut dua bulan bonus untuk 1.2 juta kakitangan dan pesara perkhidmatan awam ketika keadaan ekonomi negara belum pulih sepenuhnya adalah salah dari segi moral.
Omar berkata, kerajaan tidak sepatutnya membandingkan kakitangan awam dengan swasta dari segi kemudahan termasuk bonus tahunan kerana ia mempunyai jarak yang luas. “Setiap tahun kakitangan swasta memperoleh bonus yang banyak dan Cuepacs hanya meminta bonus dua bulan gaji. “Permintaan itu dibuat oleh saya selaku presiden bagi memperjuangkan hak kakitangan awam dan tidak pernah terfikir untuk memperoleh populariti di kalangan penjawat awam,” katanya. Beliau berkata, apa yang dilakukan itu mengikut landasan betul dan menganggap tidak salah sekiranya setiap persatuan yang ada membuat permintaan terhadap pihakkerajaan.
“Saya meminta pada landasan yang betul, saya pun tidak faham maksud Perdana Menteri yang menganggap permintaan saya adalah salah dari segi moral. “Namun, sebagai seorang presiden yang sudah bersama Cuepacs sejak 35 tahun lalu, teguran itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus memperjuangkan hak kakitangan awam pada masa akan datang. “Paling penting, sebagai kakitangan yang paling dekat dengan kerajaan, mereka wajar memperoleh kemudahan yang sepatutnya,” katanya.
sumber dari laman kupeks

kulop ludin of skpz
*buatle apa patot, janji yang majoriti menang………..

Kick hubby out of PKR, Ezam tells Wan Azizah

Kick hubby out of PKR, Ezam tells Wan Azizah.

 

KUALA LUMPUR: Former PKR Youth chief Ezam Mohd Nor has challenged party president Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail to kick her husband Datuk Seri Anwar Ibrahim out of the party.

He also called on Anwar to stop hiding behind Wan Azizah’s skirt.

Ezam said it was high time Wan Azizah made a choice, as she should not serve the interest of her husband at the expense of the party as Anwar is facing sodomy charges.

“Azizah should resign as president if she does not have the heart to sack her husband from the party,’’ he said yesterday.

Ezam was commenting on Port Klang assemblyman Badrul Hisham Abdullah’s decision to quit PKR on moral grounds.

Ezam said Wan Azizah should support Badrul’s decision to quit if she is consistent in upholding the principle of morality.

“As a wife, Wan Azizah has a responsibility to her husband, and she cannot possibly tell all to the public.

“But Wan Azizah should remember that she also has a responsibility to the party and its members,

“If there is conflict of interest, Wan Azizah should just resign,’’ he said.

Badrul, when announcing his decision to quit PKR on Thursday, said Wan Azizah knew what was happening in the party and asked why she had been evasive.

He also said Wan Azizah was willing to cover up her husband’s weaknesses for the sake of her family but at the expense of the party and the rakyat.

He said as a PKR member and an elected representative, he had a right to ask for the party president’s explanation on the matter.

Wan Azizah’s failure in fulfilling her duties and in addressing the serious moral problems affecting the party, was the main reason he quit, Badrul claimed.

By SIRA HABIBU

 

 

kulop ludin of skpz
once a while…. just stop and smell the flowers!
its a small world after all..

BERNAMA – Poligami Tidak Selesaikan Masalah Ibu Tunggal – Wanita MCA

BERNAMA – Poligami Tidak Selesaikan Masalah Ibu Tunggal – Wanita MCA.

KUALA LUMPUR, 30 Okt (Bernama) — Poligami tidak menyelesaikan masalah ibu tunggal yang memerlukan bantuan, kata Wanita MCA sebagai mengulas cadangan yang dibuat pemimpin wanita PAS baru-baru ini.

Ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun berkata banyak lagi cara lain yang boleh membantu ibu tunggal seperti mewujudkan pinjaman kredit mikro atau latihan kemahiran bagi membolehkan mereka berdikari.

Exco kerajaan negeri Kelantan Wan Ubaidah Omar pada persidangan Dewan Undangan Negeri Rabu lepas secara berseloroh mencadangkan supaya setiap anggota Dewan diberi anugerah jika mengahwini ibu tunggal, terutama yang mempunyai anak-anak kecil.

Chew dalam kenyataannya hari ini berkata Wan Ubaidah boleh mencadangkan kerajaan negeri mengambil ibu tunggal yang memerlukan bantuan sebagai anak angkat dengan menyediakan bantuan kewangan dan pendidikan untuk anak mereka.

“Jika seseorang lelaki, terutama anggota Dewan jujur dalam membantu ibu tunggal, dia tidak akan mengharapkan sebarang bentuk imbuhan daripada kerajaan dengan berpoligami,” katanya.

Chew berkata tidak kira berapa umur ibu tunggal atau anak-anak mereka, selagi mereka berhak mendapat bantuan terutama yang mempunyai anak kecil, kerajaan perlu membantu mereka.

— BERNAMA

Perak Assembly: Nizar to lodge police reports on assault and battery by police

Perak Assembly: Nizar to lodge police reports on assault and battery by police.

1.45pm: Nizar plans to lodge at least three police reports at 3pm today on battery and assault by police under Section 124 of the Criminal Procedure Code including one on the poison pen letter. He also plans to bring to Parliament claims that excessive force were used by police this morning. He will also use blogs and YouTube to tell the rakyat what occurred besides discussing with lawyers possible court action.

1.05pm: Sivakumar tells media that he would lodge police report over poison pen letter purportedly signed by him calling for state assembly sitting today at Heritage Hotel in Ipoh for the tabling of state budget by Nizar and a motion to dissolve state assembly.

He alleges the letter also claimed that the Perak Sultan would grant Nizar an audience to hear a request to dissolve the state assembly to pave way for fresh elections.

Sivakumar reiterated that the letter was a fake and did not originate from him.

1.05pm: Sivakumar alleges that police used excessive force, when they tried to confiscate his Speaker’s robe and songkok. Claims he was manhandled when he tried to enter Dewan.

1.00pm: Sivakumar tells a press conference that he is merely “holding on” to the robe because it is a symbol of democracy that he is protecting.

12.55pm: Sitting has been adjourned sine die. State budget passed by sitting.

12.35pm: Barisan assemblyman begin posing oral questions to MB Dr Zambry at assembly sitting. Pakatan reps leave SUK Building. They are heading to DAP headquarters to hold press conference.

12.00pm: Pakatan reps give press conference in the library.

11.45am: Sivakumar adjourns Pakatan “assembly”. Pakatan reps begin walking out of sitting. They adjourn to the library. Reporters are barred from leaving the hall to go to the library.

11.30am: Former mentri besar and Pengkalan Hulu assemblyman Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali seconds state Budget presented by Dr Zambry. Pakatan reps interrupt their Barisan counterparts when they speak. Slim assemblyman Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib says Ganesan should take action against Pakatan assemblymen for turning assembly into “circus”. Ganesan announces for Budget to be read a second time.

11.20am: Assembly reconvenes. Pakatan reps are calling for Ganesan to vacate the Speaker’s seat.

10.55am: Pakatan reps ‘take over’ sitting. Sivakumar, Nizar and Ngeh speak. While they were doing so, Barisan reps stood up and walked around.

Outside the SUK building, FRU orders people to stay inside the five-foot walkway of the shops below the DAP headquarters, which is opposite the SUK building.

10.40am: Buntong rep A. Subramaniam stands up and asks Ganesan to vacate his seat. Subramaniam says Bar Council registry shows Ganesan was still a practising lawyer three months after his appointment on May 7.

10.20am: Speaker Ganesan adjourns sitting to 11.20am. Pakatan reps led by Nizar re-enter hall.

10.15am: Dr Zambry gives his Budget speech but Pakatan reps are still not present at the sitting.

Sivakumar came out for less than a minute alleging that the police manhandled him and removed the speaker’s robes he was wearing. He went back in after claiming that several Pakatan assemblymen were also manhandled by police.

FRU instructs media and public to get behind police line 50m away. Eight PAS members led by Ustaz Azli Musa pray outside DAP headquarters located opposite the SUK building.

10.07am: Pakatan assemblymen now re-enter the SUK building. Assembly observes minute of silence for the pupil who was killed in Kampar bridge tragedy.

10.05am: Pakatan representatives walk out of assembly after Sivakumar is asked to remove speaker’s robe. They are now speaking to reporters outside the SUK buidling

10.00am: Assembly starts but Pakatan assemblymen not present.

9.52am: Former speaker V. Sivakumar, former mentri besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Ngeh and state rep Nga Ko Ming are part of the Pakatan assemblymen who enter the SUK building. Sivakumar is wearing his speaker’s robe.

9.50am: Pakatan crowd now directly facing SUK building. Police say only the state assemblymen can pass through last barricade to the building.

9.45am: Pakatan assemblymen and supporters begin march onto Jalan Istana towards the SUK building, shouting, “Hidup, hidup. Hidup Rakyat.” They also put on a show of solidarity in front of press photographers amid claps and cheers. Ngeh talks to police and FRU at one level of barricades on Lorong Istana before being allowed through.

9.27am: Estimated 150 curious onlookers, PAS and DAP supporters gather in front of entrance to DAP headquarters. Police in flourescent yellow vests line Jalan Istana, the road leading to the state secretariat building. Heaviest police presence in front of the gate.

9.05am: Police helicopter takes to the air, seen flying above state secretariat compound.

9.00am: Police stop impromptu press conference by DAP rep Datuk Ngeh Koo Ham. Perak CID chief seen talking to Ngeh and Thomas Su. Ngeh and Su claimed they were blocked from entering the state secretariat building.

8.55am: Police personnel putting up yellow police tape to demark 50m distance from state secretariat building.

8.50am: Pakatan assemblymen begin to arrive at state secretariat building.

8.30am: An estimated 400 police personnel have been stationed in the area. A total of about 20 police and FRU trucks also stationed.

8.00am: Heavy police presence around the area surrounding the Perak state secretariat building (SUK), where the State Assembly sitting is scheduled to begin later Wednesday morning. Police and Federal Reserve Unit trucks with security personnel have gathered at the area.

Barb wires have been placed on the sidewalk between the building and DAP headquarters. Roadblocks have been set up. Only authorised vehicles are being allowed on Jalan Istana which leads to the state secretariat building.

IPOH: A timetable to enter the assembly hall has been set by Speaker Datuk R. Ganesan for the respective assemblymen, government officers and media.

Barisan Nasional assemblyman are scheduled to enter before 9.55am followed by Pakatan Rakyat assemblymen.

Members of the media, government officers and dignitaries can start entering the hall from 9.30am.

High drama is expected at the sitting where Mentri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir is scheduled to table the state budget.

Pakatan’s agenda since it was toppled earlier this year has been to keep up the political momentum for their cause by employing tactics such as challenging each and every sitting of the legislative assembly to show they do not recognise the Barisan government.

In the previous May 7 session, chaos had erupted including when the then-Speaker V. Sivakumar had been dragged out of the House.

kulop ludin of skpz
haih….teringat zaman solat 2 imam dolo…. haru, mana satu nak ikot!! sabor yop sabor!!


Notis makluman bubar DUN adalah palsu: Sivakumar

IPOH: Bekas Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar hari ini mendakwa beliau menjadi mangsa taktik kotor melalui penyebaran notis makluman sidang DUN palsu yang memaklumkan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Bercakap pada sidang akhbar di pejabat DAP di sini, Sivakumar menafikan yang beliau mengeluarkan notis itu.

“Saya akan membuat laporan polis berhubung perkara ini,” kata Sivakumar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tronoh yang turut memberikan salinan contoh notis terbabit.

Notis menggunakan kepala surat Speaker DUN Perak bertarikh 23 Okt 2009 itu memaklumkan bahawa sidang DUN hari ini akan diadakan di Hotel Heritage bagi membentangkan Bajet 2010 dan usul pembuburan dewan oleh Adun Pasir Panjang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Notis berkenaan turut memaklumkan bahawa Sultan Azlan Shah telah berkenan menerima menghadap Mohammad Nizar di Istana Kinta di sini pada 3 petang hari ini bagi membubarkan DUN Perak untuk membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Sivakumar berkata beliau hanya mengetahui perkara itu ketika menghadiri sidang DUN di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri hari ini.

Dalam perkembangan lain, Sivakumar mendakwa polis menggunakan kekerasan terhadap Adun pakatan pembangkang yang menghadiri sidang DUN di Bangunan Perak Darul Ridzuan hari ini dengan merampas peralatan elektronik seperti kamera, kamera video dan komputer riba.

Beliau turut mendakwa polis bertindak kasar semasa merampas Jubah Speaker yang dipakainya. – Bernama