Posts Tagged ‘1malaysia’

suatu masa dulu di srk methodist tanjung rambutan

TANJUNG RAMBUTAN RAILWAY STATION

sk methodist terletak berhampiran simpang gate keretapi menghala ke hospital bahagia.


suatu masa dolo (1979-1984) aku bersekolah di sekolah rendah methodist tanjung rambutan…..

aku tak pasti berapa ramai murid pada masa tu… maklumlea mana nak ambek tau semua…. yang nampak cuma apa yang ada dikelas tu jea…..

pembahagian kelas pun mudah jea…. kelas S/R/K/M.. kelas S untuk memurid pandai, kelas R untuk pertengahan dan yang lelainnya ikut level murid juga….. Rata2nya aku dikelas R…. huhu….

macam2 berlaku semasa berada di sekolah ini…. tapi yang menjadi fokus aku adalah… bagaimana kami belajar dan bergaul dalam satu keluarga yang berlatarbelakangkan agama dan bangsa yang berbeza.

melayu,cina,sikh, india dan mgkin ada bangsa2 lain lagi telah mencorakkan srk methodist tanjung rambutan. memang menyeronokkan kerana pergaulan bersama bangsa lain yang telah dipupuk dari kecik lagi membolehkan satu perasaan memahami dan menghormati antara satu sama lain.

bila dah ramai2 gitu, gaduh kanak2 tetap berlaku juga…maklumlea kalau dah ramai2 camtu pasti berlaku perkara sebegini namun begitu ianya adalah sangat terpencil dan apabila dikenang semula, menerbitkan kuntum senyuman..

kebiasaanya yang jadi perang mulot adalah hamburan2 begini…. yang melayu mengata india…. dan sebaliknya…. akhirnya…..

pada keesokkan harinya… kami berjumpa semula… ketawa. menghormati dan memahami antara satu sama lain….

kulop ludin of skpz
kopi tanpa gula takkan sedap… percayalah.… percayalah.


KUALA LUMPUR 28 Okt. – Saranan tokoh akademik, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim supaya kerajaan melaksanakan sekolah satu aliran bagi memastikan perpaduan antara kaum tercapai, disepakati Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang.Mereka bersetuju bahawa perpaduan antara kaum harus menjadi matlamat utama kerajaan dan usaha mewujudkan sekolah satu aliran mungkin boleh menjadi titik tolak ke arah itu. Hamim Samuri (BN-Ledang) berkata, sistem pendidikan yang mengamalkan sekolah pelbagai aliran sekarang tidak akan membantu kerajaan menyatupadukan rakyat apatah lagi untuk menyelami makna sebenar gagasan 1Malaysia. Justeru, beliau mencadangkan supaya semua sekolah menengah di negara ini dibuat dalam satu aliran bagi memastikan pelajar daripada semua kaum berada di bawah satu bumbung perpaduan. ‘‘Kita boleh kekalkan sekolah pelbagai aliran di peringkat sekolah rendah tetapi ia wajar dijadikan satu aliran apabila di peringkat sekolah menengah. ‘‘Dalam konteks ini kerajaan harus mengambil alih semua sekolah menengah dengan menjadikannya satu aliran supaya anak-anak kita dapat belajar dalam satu sekolah yang sama,’’ katanya ketika membahaskan Bajet 2010 pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini. Datuk Abd. Halim Abd. Rahman (Pas-Pengkalan Chepa) yang bersetuju dengan Hamim pula berkata, hasil pengamatan dan kajian yang dibuat telah mendapati sistem pendidikan sekarang tidak ada titik pertemuan. ‘‘Sistem pendidikan kita sekarang ini seperti landasan kereta api yang akhirnya tidak ada titik pertemuan dan itulah yang pernah dibangkitkan oleh Profesor Kay Kim sebelum ini,’’ katanya. Suara Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) dalam hal ini senada apabila beliau bersetuju sekolah satu aliran diwujudkan di peringkat sekolah menengah supaya matlamat perpaduan dicapai. ‘‘Saya bersetuju dengan Yang Berhormat Ledang supaya kerajaan menjadikan peringkat sekolah menengah sebagai sekolah satu aliran,’’ katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, pelajar Melayu yang bijak dan ditempatkan di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) perlu juga disatukan di sekolah menengah.

Katanya, ia membolehkan kebijaksanaan pelajar MRSM dapat dikongsi bersama dengan pelajar lain.

Kay Kim dalam ceramah bertajuk 1Malaysia: Cabaran dan Harapan pada program Semarak Perpaduan dan Patriotisme di Pulau Pinang baru-baru ini mencadangkan pelaksanaan sekolah satu aliran.

Menurut Kay Kim, sekolah pelbagai aliran sekarang merupakan sistem peninggalan penjajah yang tidak mampu mewujudkan negara bangsa yang benar-benar bersatu padu.

‘‘Sistem pendidikan sekarang tidak memerlukan sekolah pelbagai aliran kerana bahasa ibunda setiap kaum boleh dimasukkan sebagai sebahagian daripada kurikulum di dalam bilik darjah,’’ katanya.

 

 

Muhyiddin supports single stream in schools

Published: Thursday October 29, 2009 MYT 1:59:00 PM
Updated: Thursday October 29, 2009 MYT 2:00:22 PM

KOTA TINGGI: Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin personally supports the call for single stream schools to promote unity and the 1Malaysia concept.

He, however, said the issue required feedback from many quarters before it can be implemented.

Muhyiddin was commenting on the issue that was brought up in the Dewan Rakyat on Wednesday.

Bernama had reported Hamim Samuri (BN-Ledang) urging the Government to restructure the education system including introducing single stream schools to achieve racial unity.

He had said that the current multi-stream schooling system did not help people understand the meaning of unity or the 1Malaysia concept promoted by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He had added that the present system should be restructured where all secondary schools would be in a single stream, thus placing all races under one roof.

“The multi-stream schools can be retained at the primary level. The Government can take over and upgrade the secondary schools,” he said when debating the Supply Bill 2010 here Wednesday.

Datuk Ab Halim Ab Rahman (PAS-Pengkalan Chepa) agreed, saying that a study showed that the present education system had no objectives for the well-being of the people.

Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) also agreed that all multi-stream schools be united into a single stream at secondary level so that racial unity could be achieved.

He said the single stream schooling system had been mooted by historian and academician Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim.

31 oktober 2009

19:59 PM berita harian

MIC, MCA tak setuju sistem pendidikan satu aliran

KUALA LUMPUR: MIC dan MCA menentang cadangan melaksanakan sistem pendidikan satu aliran, dengan mengatakan bahawa sekolah jenis kebangsaan yang ada sekarang tidak akan menghalang usaha ke arah mewujudkan perpaduan nasional.Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu hari ini berkata, sekiranya cadangan itu dikemukakan dalam usaha menjalin perpaduan kaum, ada banyak cara lain lagi untuk melakukannya dan bukan melalui sistem pendidikan satu aliran.

“Bagi sekolah Tamil, pelajar (India) akan berpeluang bergaul dengan kanak-kanak daripada kaum lain apabila mereka memasuki sekolah menengah,” katanya kepada pemberita sebelum menyerahkan cek bernilai RM1 juta kepada lebih 50 kuil Hindu, di sini.

Samy Vellu mengulas mengenai isu itu yang dibangkitkan baru-baru ini oleh tokoh akademik dan sejarawan, Tan Sri Prof Emeritus Dr Khoo Kay Kim.

Beberapa Ahli Parlimen daripada kerajaan dan pembangkang menyokong sistem satu aliran itu ketika di Dewan Rakyat pada Rabu lalu.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata beliau mahu semua pihak supaya meneruskan perbincangan mengenai perkara itu supaya semua cadangan berhubung perkara itu boleh diteroka.

Samy Velly berkata sistem sekarang berjalan dengan baik, sambil menambah adalah tidak wajar untuk “menjolok sarang tebuan” apabila persetujuan telah pun dicapai semasa Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri bahawa sekolah jenis kebangsaan akan dilindungi dan dibenarkan wujud.

Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong berpendapat sistem persekolahan pelbagai aliran patut diteruskan kerana ia tidak akan menjejaskan perpaduan di kalangan masyarakat majmuk negara ini.

“Ia bukan penghalang kepada perpaduan nasional, sebaliknya bantu menerapkan semangat bersatu padu di kalangan masyarakat majmuk,” kata Wee kepada pemberita selepas mesyuarat Jawatankuasa Pemuda MCA di Wisma MCA hari ini.

Dr Wee yang juga Timbalan Menteri Pelajaran berkata walaupun bahasa pengantar di sekolah pelbagai aliran bukannya bahasa kebangsaan namun ia tidak menggugat pelajar untuk menghayati konsep 1Malaysia. – Bernama

 

kulop ludin of skpz
perlu dihalusi lagi konsep 1malaysia 1aliran nampak gayanya…

Tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang

Tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, 22 dikhuatiri hilang

KAMPAR: Antara 30 hingga 50 murid berada di atas jambatan gantung yang menghubungkan tapak perkhemahan dan Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang ketika ia runtuh semalam.

Kejadian itu menyebabkan seorang murid mati lemas dihanyut air deras Sungai Kampar, dua lagi masih hilang, manakala 19 yang lain selamat.

Seorang murid yang terselamat K Mathivanan, 12, berkata, kejadian berlaku secara tiba-tiba ketika ada antara mereka menyeberangi jambatan itu untuk ke sekolah untuk makan malam dan ada yang balik ke kem.

Beliau berkata, sebelum runtuh, jambatan itu bergoyang kerana ada murid yang melompat dan bermain ketika berada di atasnya.

“Masa itu ada 30 hingga 50 murid atas jambatan. Tiba-tiba saja kami tercampak ke dalam sungai dan saya sempat berpaut pada tali…air sungai sangat kuat tetapi saya dapat menarik badan untuk naik,” katanya.

Mathivanan berkata, suasana seronok tiba-tiba menjadi keadaan kelam kabut dan ramai murid menjerit meminta tolong dan ada yang menangis.

Beliau adalah antara 298 murid dari 60 sekolah rendah dari Kampar, Tronoh dan Batu Gajah yang menyertai aktiviti kokurikulum Perkhemahan 1Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan di situ.

Jambatan sepanjang kira-kira 50 meter itu baru siap dibina dua minggu lalu bagi menggantikan jambatan gantung lama yang runtuh sebelum ini, kata seorang ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan.

Jambatan itu menghubungkan tapak perkhemahan untuk ke Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang. Seorang guru, Mohd Safri Abdul Rafar, berkata beliau berada tidak jauh dari jambatan dan terkejut apabila terdengar bunyi benda jatuh diikuti oleh jerit pekik.

“Saya terus melompat pagar dan terjun ke dalam sungai, saya sempat membawa naik tiga atau empat murid…air sangat deras dan saya sendiri hampir lemas dan terpaksa naik ke tebing,” katanya.

Safri berkata, beliau kemudian turun semula dan sempat membawa naik lima lagi murid. “Pengawal sekolah ini yang dikenali sebagai Idris sempat menyelamatkan enam murid, tapi saya sedih dan terkilan kerana tidak sempat menyelamatkan seorang murid yang berpegang pada tali besi sebelum melihat dia dihanyutkan air,” katanya.

Perkhemahan yang bermula hari ini, dijadual hingga Khamis dan pendaftaran peserta dibuat sejak 3 petang semalam, kata guru SK Seri Tronoh itu.

Seramai 23 guru terbabit dengan perkhemahan itu dan kem yang diadakan di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang itu adalah yang kedua dianjurkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan selepas perkhemahan di SK Pos Raya, minggu lalu.

Perkhemahan yang sama diadakan serentak hari ini di Daerah Larut, Matang dan Selama serta Daerah Manjung, katanya.

Murid yang menyertai perkhemahan itu terdiri daripada pelbagai bangsa sejajar dengan objektif perkhemahan untuk mereka berinteraksi dan melakukan aktiviti bersama-sama seperti memasak masakan tradisional, mengikuti latihan kebudayaan dan bermain pelbagai jenis permainan rakyat. – Bernama

KAMPAR: Sukarelawan kampung, Mohd Zarit Izwan Abd Razak, 19, menemui mayat pertama yang dihanyut air deras selepas jambatan gantung di Sungai Kampang, Kuala Dipang, runtuh, malam tadi.

Katanya, beliau menemui mayat itu ketika menyelam di kawasan timbunan sampah kayu di kawasan Kampung Pasir dan terpegang kepala mangsa, sebelum menjerit dan mendapat bantuan daripada rakannya untuk menarik keluar mayat itu.

Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof, mengesahkan mayat kanak-kanak India ditemui jam 8.30 pagi tadi.

Mayat kanak-kanak itu dikenal pasti sebagai Dina Deve A/P Nathan dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Mambang, Awan.

Mangsa dihantar ke Hospital Kampar untuk bedah siasat.

info gambar

Pelajar-pelajar tersebut dikatakan menggunakan jambatan gantung yang baru 2 minggu dibina itu untuk makan malam (supper) yang terletak diseberang sungai jam 10.30 malam itu.

Pelajar-pelajar tersebut dikatakan menggunakan jambatan gantung yang baru 2 minggu dibina itu untuk makan malam (supper) yang terletak diseberang sungai jam 10.30 malam itu.

Keadaan Jambatan di Pusat Kegiatan Ko-Kurikulum Kuala Dipang yang runtuh

Beginilah keadaan jambatan yang runtuh.

info bergambar tu aku dapat kat sini: kedahlanie

admin mengucapkan takziah kepada mereka yang kehilangan dan yang lelainnya.. banyak2 bersabar sesangat….. berhati2 tak kira di mana kita berada….

update dari pelbagai sumber

Polis Kenal Pasti Identiti Dua Murid Hilang Kes Jambatan Runtuh

KAMPAR, 27 Okt (Bernama) –– Polis sudah mengenal pasti nama dua murid yang masih hilang di Sungai Kampar dan operasi mencari masih diteruskan, kata Ketua Polis Daerah Kampar, Supt Aziz Salleh.

Beliau berkata kedua-dua mereka dikenali sebagai Diryasree a/p Vasudevan, 12, dari Sekolah Rendah Kebangsaan Tamil (SJKT) Gopeng dan Davadharshini a/p Maheswaran, 11, SJKT Mambang Di Awan dekat sini.

“Mereka adalah di antara 22 pelajar sekolah yang terjatuh ke dalam Sungai Kampar ketika sedang meniti jambatan gantung di Kawasan Perkhemahan Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta di sini pada pukul 10.30 malam tadi,” katanya di sini Selasa.

Bagaimanapun 19 daripada mereka berjaya diselamatkan oleh guru dan pengawal keselamatan sekolah terbabit, katanya.

Aziz berkata setakat pukul 5 petang ini, operasi mencari melibatkan lebih 300 anggota penyelamat di kawasan sungai itu sejak pagi ini masih belum menemui kedua-dua mangsa.

Seorang lagi mangsa Dina Deve a/p Nathan, 11 ditemui pada pukul 8.40 pagi ini berhampiran loji di sungai itu kira kira empat km daripada tempat dia terjatuh.

aku tak berapa pasti gambor ni samada gambar mangsa yang jumpa pagi tadi... rasanya nampak macam tangan je tuh...

28  oktober 2009

IPOH: Mayat seorang lagi pelajar yang hilang akibat jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, M Devadarshini, 11, ditemui pasukan mencari dan menyelamat di Tanjung Tualang, 11.30 malam tadi.

Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Di Awan, Kampar itu adalah antara tiga peserta kem perkhemahan yang hilang akibat dibawa arus Sungai Kampar selepas jambatan gantung di Kuala Dipang runtuh, kelmarin.

Mayat mangsa kini di Hospital Kampar.

 

 

29 oktober 2009

Mayat mangsa terakhir Kuala Dipang ditemui

GOPENG: Mayat terakhir mangsa jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, ditemui di Tronoh Mines, Kampar, kira-kira 15 kilometer (km) dari tempat kejadian, jam 10.30 pagi tadi. berita harian

 

 

Thursday October 29, 2009 MYT 6:23:00 PM
By CHAN LI LEEN

 

GOPENG: It was an emotional scene at drowned victim V. Divyashree’s home in Taman Changkat Golf here as her father chased away her schoolmates.

The grief-stricken father seemed on the verge of a breakdown as he went on a rampage and yelled for the group of pupils from SJK (T) Gopeng to leave.

”Don’t send children to school. They are all killing them,” K. Vasudevan, 34, a technician in Kuala Lumpur, repeatedly screamed as a few men tried to restrain him and calm him down.

Crying hysterically, the dozen schoolchildren obeyed and waited at a house opposite.

”Her father was very upset to see us. He said that he didn’t want to see anyone wearing school uniforms.

”But then, we only wanted to say our goodbyes to Divyashree,” said one of them.

The children were later ushered into the house when Vasudevan finally calmed down and remained outside the house.

Divyashree’s 41-year-old mother R. Kanakam fainted a few times due to grief. She was briefly warded at the Kampar Hospital earlier after fainting outside its mortuary.

Gopeng MIC branch Wanita chief P. Sarojini, who is a close friend of the family, said the couple could not accept the death of their eldest daughter as they had both been confident that she would return safely.

”They had both believed she was merely lost in some jungle. Day after day, they would wait at the site in Kuala Dipang for her return.

”The truth only hit them at the mortuary when it was confirmed that the body found was of their daughter,” she said.

Sarojini said Divyashree was an intelligent and obedient girl, and that she had been her parent’s hope for a brighter future.

”On her own, she would wake up at 4am in the morning to study. She would always tell me how good it would be if she could get RM100 for every A she obtains in her UPSR examination so that she can give the money to her parents.

”In fact, she was the one who encouraged her parents to take part in the Human Resource Ministry retraining scheme in Kuala Lumpur just so that the family could lead a better life.

”She did not mind being left behind with her younger sister to stay with their neighbour,” Sarojini said.

The scene at the home of M. Devatharshini in Taman Diawan, Mambang Diawan here, was relatively calmer.

Her father K. Mageswaran, whose eyes had been swollen from too much crying, said his daughter’s death seemed surreal.

”Sometimes, I have to sit and think if all this is real. I keep wishing that it is just a dream.

”She was our only daughter and I loved her the most,” the father said, breaking down into tears.

The last time he saw his daughter alive was when he had arrived home at noon as Devatharshini was about to leave on her bicycle.

”She had clothes and things packed in her basket. She started crying when she saw me and pleaded with me to allow her to go to the camp.

”Because I loved her, I gave her permission.

”She wrote a letter to her mother and placed it on the altar, begging for her mother’s forgiveness and blessings,” he added.

Mageswaran later received RM3,000 from the nearby Ngan Yin Groundnut Factory Sdn Bhd where his wife, R. Nagaratana works as a packer.

Perak executive councillor Datuk Dr Mah Hang Soon, who visited both families, told reporters that the state government would help out the victims’ families with a contribution of RM10,000 each.

kulop ludin of skpz
tak dapat dibayangkan kehilangan yang sebegitu secara tiba2….

1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

starting the celebrations

starting the independence celebrations

skpz telah memulakan langkah pertama dalam menuju ke arah sambutan hari kemerdekaan.
bendera rentang telah mula digantung.
pasti akan datang akan berlangsung program sambutan hari kemerdekaan!