Posts Tagged ‘H1N1’

Possible side effects but H1N1 vaccine safe, says deputy minister

KUALA LUMPUR, Dec 8 — The government has assured the public that the vaccine to treat and prevent Influenza A (H1N1) is safe to use although there are side effects like fever, rashes and body pains.

Deputy Health Minister Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin said the people need not worry as the vaccine was safe despite several reported cases of side effects in Canada.

“They were isolated cases. The vaccine can defend frontliners and high risk groups in facing the Influenza A (H1N1) pandemic.

“The government is confident that the vaccine can control and defend frontliners in facing the second wave of H1N1,” she told Dewan Rakyat today.

Rosnah was replying to Dr Mohd Hatta Md Ramli (PAS-Kuala Krai) who questioned the vaccine’s safety as it was produced quickly and with no tests done on humans. H1N1 has claimed 77 lives in Malaysia since it was detected in April but has been on the decline since Sept 15 compared to Aug and early Sept.

She told Aaron Ago Dagang (BN-Kanowit) that deaths from dengue fever and HIV/AIDS showed a declining trend with 78 for dengue (until Nov 28, 2009) against 102 in 2005, and 600 for HIV/AIDS compared to 1,231 in 2005.

However, deaths from heart ailments rose to 7,597 last year compared to 5,549 in 2005 while 6,282 were killed in road accidents in 2007 compared to 6,223 in 2004. Ago Dagang had asked about the trend and death statistics due to dengue fever, heart ailment and road accidents over the last five years and efforts taken by the government to address them. — Bernama

source: here

Advertisements

Apa cete pasal H1N1 ye? senyap jea………

Apa cete pasal H1N1 ye?
senyap jea…….
udah berenti ke virus tuh?

 

dapat dah pon….

KUALA LUMPUR: Tiada kematian dicatatkan akibat Influenza A(H1N1) sepanjang minggu lalu menjadikan jumlah kematian akibat virus tersebut kekal 77 orang.

Bagaimanapun, dalam tempoh seminggu, seramai 838 pesakit baru dengan gejala serupa Influenza (ILI) dimasukkan ke hospital untuk dirawat manakala 884 kes didiscaj.

Setakat 24 Oktober, jumlah semasa kes ILI yang masih mendapatkan rawatan di seluruh negara adalah 465 kes di 66 buah hospital di seluruh negara termasuk empat di hospital swasta.

“Daripada jumlah kes ILI yang sedang dirawat, hanya 15 pesakit atau 3 peratus adalah kes influenza A(H1N1) yang disahkan melalui ujian makmal,” kata Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, dalam tempoh yang sama enam pesakit dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) bagi mendapatkan rawatan lanjut manakala empat pesakit didiscaj dari ICU.

“Dalam tempoh yang sama terdapat tujuh kes masih dirawat di ICU dan empat daripadanya mempunyai faktor risiko iaitu kanak-kanak bawah lima tahun (3) dan morbid obesiti (1),” katanya.

Dalam pada itu, katanya, terdapat empat kejadian kluster ILI dilaporkan dalam tempoh seminggu yang lalu, di mana ia berlaku di Kampung Cherok, Pos Belatim, Gua Musang, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Sungai Lembing, Pahang, Kolej Inforana, Marang, Terengganu dan Sekolah Menengah Datuk Abdul Rahman Yaakob, Jasin, Melaka.

Bagaimanapun, katanya, menerusi ujian makmal hanya satu daripada empat kes tersebut adalah positif virus Influenza (H1N1) manakala tiga kes lain bukan diakibatkan oleh virus berkenaan. – Bernama

Dua calon miliki simptom H1N1 duduki UPSR esok

TERBACA DI BERITA HARIAN ON9……

KUALA LUMPUR: Dua calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) masing-masing dari Johor dan Pulau Pinang, yang mempunyai gejala jangkitan Influenza A (H1N1), bakal menduduki peperiksaan itu di hospital di negeri berkenaan, serentak dengan 517,906 calon lain di seluruh negara.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata beberapa petugas peperiksaan akan ditempatkan di hospital yang menempatkan murid berkenaan ketika mereka menduduki peperiksaan itu. Beliau berkata persediaan untuk dua calon itu adalah antara langkah diambil Kementerian Pelajaran bagi mengawal penularan H1N1 di kalangan calon yang menduduki UPSR tahun ini di 8,289 pusat peperiksaan seluruh negara. “Selain itu, Kementerian Pelajaran memperuntukkan kira-kira RM5 juta untuk menyediakan kelengkapan seperti topeng mulut dan hidung, cecair pembasmi kuman tangan dan alat jangkasuhu untuk calon UPSR sebelum mereka menduduki peperiksaan itu,” katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata bilik pengasingan juga disediakan di setiap pusat peperiksaan dan calon yang dikenal pasti mempunyai suhu badan melebihi 37.5 darjah celcius ketika saringan, perlu menduduki peperiksaan di bilik berkenaan. “Bilik pengasingan itu jauh dari dewan utama peperiksaan dan mereka akan diawasi oleh beberapa petugas,” katanya.

MORE HERE

doktor mangsa pertama H1N1

KUALA LUMPUR: Seorang doktor wanita yang dimasukkan ke wad Hospital Pakar Seremban (SSH) sejak 21 hari lalu, meninggal dunia awal pagi semalam, dipercayai akibat dijangkiti wabak Influenza A (H1N1).

Dr Noorfiza Isa, 43, yang bertugas di hospital itu sejak lima tahun lalu, sebelum itu dikatakan koma sehingga menghembuskan nafas terakhir pada jam 3.30 pagi semalam dan dikatakan doktor pertama di negara ini yang meninggal dunia akibat penyakit berkenaan.

Menurut sumber, Allahyarham bertugas di Unit Kecemasan dan mengalami tanda penyakit berbahaya itu pada 6 Ogos lalu dan dimasukkan ke wad tetapi dibenarkan keluar sehari selepas itu.

full artikel di sini

ucapan takziah kepada keluarga yang terlibat….. H1n1 nie tak kira sapa saje…..

cara tradisional untuk elak h1n1

Dulu semalam aku sembang2 ngan kawan lama… topik kami lebih banyak berkisar kepada selsema khinzir nie…. macam2 cerita yang di kongsi bersama….

Rata2 cerita yang dikongsi adalah bersifat spam semata…. takde yang betul sangat….. Tapi kawan berkongsi rahsia bagaimana caranya nak elak virus h1n1 daripada tersedut oleh kita secara tradisional….. Katanya, kita sebenarnya telah dilengkapi sistem penapisan virus cumanya..kita tak tau nak memanipulasikan kaedahnya dengan betul…


Aku tergamam jap sebabnya tak sangka hebatnya kata2 kawan lama aku tuh…. Aku berfokus ke arah info yang terbaru nie…. Kawan aku teruskan lagi…. rahsianya adalah…. bulu hidung…. biorkan panjang2 jadinya virus tu tak dapat nak masuk ke dalam badan kita….. Hampeh!! aku tanya lagi… masuk ikot mulut boleh jugakkan? Jawabnya…tu satu lagi… kaedah pernafasan yang betul… sedut oksigen ikot hidong…hembus karbon ikot mulot!! Em skali lagi aku ternganga…. betul jugak yea…. Kawan aku beria2 bercerita pasal bulu hidung yang panjang nie…dan aku pulak terbayang2 jadinya kita mcm gambar bawah nie…..


bulu hidung yang panjang dapat menghindari h1n1? adakah ini pendapat? sukar nak pastikannya.... Gambar hiasan jea nie....

bulu hidung yang panjang dapat menghindari h1n1? adakah ini pendapat? sukar nak pastikannya.... Gambar hiasan jea nie....



The lies and irony relating to H1N1 in Malaysia

Shock horror, an airborne disease.

A few people have died, and almost every single one of those people has been in the high risk catagory – the sort of people who are suffering a terminal illness, have immunity problems or are post-operation, the sort of people that can be easily killed by flu, pneumonia, dengue, measles or even the common cold in their weakened state.

And yet every day the newspaper blares out the dangers of Swine flu, the risks, the number of “new cases” (note parenthesis due to lack of actual evidence).

Every day I see people wearing masks, wandering around with a flimsy paper layer – like it would actually make any difference whatsoever.

But lets have a look at the facts. In the UK alone regular Influenza kills around 20000 people each year (and that’s just in one country with a population of around 60 million). Worldwide Swine Flu has killed (or should I say assisted in the deaths of) about 500 people in the space of that same year.

What’s the biggest danger?

Do you know for example that 10s of thousands of children are affected by AIDS in Malaysia? They are affected either through infection, or through the deaths of family members. Where are the nationwide media campaigns to inform the public in the kampungs about the dangers of HIV and AIDS? An actual killer disease, whose transmission is preventable through actually proven methods. Where is it? Oh, the occasional poster that says if women get AIDS it’s their own fault for dressing sexy or wearing lipstick?

Where is the nationwide panic and alarm about a real and genuine threat to thousands of Malaysians? Where is it? Oh, it’s not there because AIDS is a culturally unacceptable disease, because the majority of AIDS and HIV high risk areas are Muslim populated areas, so the newspapers aren’t allowed to suggest that people there fornicate outside of marriage, or comit “unnatural” homosexual acts, or inject drugs with dirty needles. And yet there are thousands of people who aren’t aware of the real and genuine threat to their health.

If Malaysians care so much about their wellbeing then where are the campaigns to eradicate bad driving? Where are the government drives to remove and imprison the men who issue licenses only to those that bribe? Where is the concerted effort to educate and punish traffic offenders who kill people on the roads every day. Where are the statistics that show the amount of deaths on the road, compared to the amount of H1N1 deaths? Where are they? Why are they not there? Because H1N1 would pale into absolute insignificance when charted next to deaths from AIDS, Road related deaths, Mosquito borne diseases, Smoking related deaths, Alcohol related deaths, motorcyclists driving without helmets, or any number of other causes of death.

I think even a cursory glance at the statistics would show more people have been killed by their TVs, irons, showers and even their toasters than have been killed by H1N1. Perhaps we need a nationwide ban on showers, because people die from slipping over. Perhaps the government should issue mandatory non-slip showermats to every home.

How many healthy, able bodies normal healthy adults have been struck down and killed by Swine Flu? Tell me that thousands of people in the prime of their life are going to simply drop dead at the drop of a hat and then, maybe, I will start to get concerned. The threat of AIDS is a real and genuine threat, that kills adults and children alike, kills them stone dead and no mistake. But H1N1, really, it’s not actually that dangerous, it’s just the Flu, that’s all. I’ve had Flu about 20 times in my life (I come from a cold country and get Flu every winter without fail) am I dead yet? No.

pendapat daripada sumber the star

Kementerian Pelajaran akan mengedarkan alat mencegah jangkitan virus Influenza A (H1N1)

JOHOR BAHRU: Kementerian Pelajaran akan mengedarkan alat mencegah jangkitan virus Influenza A (H1N1) ke semua sekolah, membabitkan peruntukan RM3.6 juta, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat Jawatankuasa Induk 3K (Kebersihan, Kesihatan dan Keselamatan) bagi mengedarkan termometer, topeng muka dan hidung serta cecair penyahkuman.

“Ini langkah terbaik dalam usaha kementerian mencegah H1N1. Pemakaian topeng muka dan hidung serta bahan penyahkuman juga merupakan sebahagian latihan kebersihan di kalangan murid,” katanya kepada pemberita selepas mendengar taklimat perkembangan H1N1, di Jabatan Pelajaran Johor, di sini, hari ini.

Wee berkata Bahagian Kewangan Kementerian Pelajaran sudah meluluskan peruntukan terbabit dan semua Jabatan Pelajaran Negeri dijangka menerima peralatan itu dalam masa terdekat untuk diedar ke sekolah-sekolah.

sumber: blog skdk