Posts Tagged ‘tapah road’

SKPZ UPSR 2009

TAHNIAH KEPADA 11 ORANG MURID YANG MENDAPAT 5A!!

skpz upsr 2009

PUTRAJAYA: Pencapaian calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini meningkat 0.32 peratus apabila 48,171 calon memperolehi gred A atau cemerlang bagi semua mata pelajaran berbanding 46,641 calon pada tahun sebelumnya.

Baki 319,336 calon memperolehi minimum gred C atau baik bagi semua mata pelajaran dan 3,266 lagi calon memperolehi gred E bagi semua mata pelajaran.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata pencapaian itu diukur berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) yang menggunakan indeks cemerlang (semua A), baik (minimum C) dan sangat lemah (semua E).

“GPN adalah indeks yang digunakan bagi merumus pencapaian keseluruhan calon dalam peperiksaan serta ia dihitung berdasarkan lima gred pernyataan iaitu gred A (satu), B (dua), C (tiga) dan D (empat) dan E (lima).

“GPN dengan nilai terbaik bermula dari satu diikuti dua, tiga, empat dan terendah adalah lima,” katanya ketika mengumumkan keputusan UPSR 2009 di sini, pagi tadi.

Seramai 517, 908 calon berdaftar untuk menduduki peperiksaan UPSR tahun ini yang berlangsung dari 8 hingga 10 September lalu.

Daripada jumlah itu, 510, 125 adalah calon sekolah Kementerian Pelajaran manakala 7,783 adalah calon sekolah swasta.

Beliau berkata, pencapaian calon luar bandar juga menunjukkan peningkatan, malah jurang pencapaian antara murid bandar dan luar bandar semakin berkurangan.

“Perbezaan bilangan calon bandar dan luar bandar yang mendapat gred A bagi semua mata pelajaran tahun ini ialah 3.64 peratus atau 14, 980 calon berbanding 4.22 peratus atau 16,241 calon tahun lalu.

“Begitu juga dengan perbezaan nilai GPN bagi murid di kawasan bandar dan luar bandar bagi tahun ini adalah lebih kecil iaitu 0.2 berbanding 0.22 pada tahun sebelumnya,” katanya.

Alimuddin juga berkata, seramai 1,086 calon istimewa mengambil UPSR tahun ini iaitu dua kali ganda berbanding 664 calon

tahun lalu.

Daripada jumlah itu, katanya, 13 calon memperoleh gred A bagi semua matapelajaran, 11 (gred C) dan 59 (gred E) dengan jumlah keseluruhan nilai GPN sebanuak 3.75 mata berbanding 3.71 mata tahun lalu.

Alimuddin berkata, secara keseluruhan keputusan UPSR itu menunjukkan sistem pendidikan negara berada di landasan betul kerana ia lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

“UPSR dilaksanakan bertujuan mengukur tahap penguasaan murid dalam membaca, menulis, mengira dan menaakul (4M).

“Maklumat yang diperolehi ini dapat dijadikan petunjuk sejauh mana tahap penguasaan mereka dalam mata pelajaran yang ditawarkan sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah,” katanya.

BERITA HARIAN

Advertisements

makluman,minggu depan akan bermula pra …

skpz pra pksr2 2009

makluman,

minggu depan akan bermula pra upsr/pksr bagi semua warga skpz.

selamat menjawab soalan2 bermutu daripada kami.

spkz perjumpaan pertama bersama GB

adapon tghari tadi warga skpz berkesempatan untuk bersuai kenal dengan GB baru yang menggantikan Tuan Haji Abidin yang telah bersara.

meting with new GB

masing-masing begitu khusuk mendengar ucaptama daripada GB.. Tak pasti le samada betoi2 khusuk atau buat2 khusuk… huhu…

the anchors are listening well!

memang tak berpaling ke mana2 dah…. aku pon sama.. siyes jea…..

hocus focus

aku memang siyes apabila mendengar…. aku cuba cuba beri tumpuan 101%!
Baiklah, aku perkenalkan Guru Besar baru skpz….. Puan Hajjah Norbiaah Binti Haji Sulaiman, bertukar dari sk Tapah ke SKPZ kami….

aku perkenalkan Puan Hajjah kepada semua.

a meeting with our new GB

kami, editor2 skpz’s blog mengucapkan selamat datang ke sekolah kebangsaan pendita zaaba… moga dapat bekerjasama dengan baik……

new gb

oleh:
kulop ludin

percubaan upsr tahun enam

skpz peperiksaan percubaan tahun enam 2009

hari ni bermulalah satu lagi episod selangkah ke alam upsr…. percubaan upsr.

skpz peperiksaan percubaan tahun enam a1 2009  (2)

bersemangat murid2 tahun enam untuk menduduki peperiksaan percubaan ini…. ada yang sendawa2, mgkin terlebih minum ayor penerang hati kot… dan tak kurang juga yang memandang ke atas…berusaha mengingati nota2 ringkas yang telah dilekatkan di ruang maya.

haih…. bermacam2 jenis gelagat yang boleh kita tengok…. apapun aku yakin murid2 skpz pasti boleh menjawabnya dengan baik kerana….

skpz peperiksaan percubaan tahun enam a1 2009  (3)
semangat yang diterapkan oleh guru2 skpz memang sangat jitu dan terus terpanah dihati….

skpz peperiksaan percubaan tahun enam a1 2009
gambar hiasan. seorang guru sedang memikirkan nasib anak2 muridnya.


hari yang penuh dengan macam2…

CERITA 1

smalam lepas abih semua program bersama gurubesor, aku pun entah tak semena2, berkemban dan lena. sungguh2 punya lena. masa ngko tepon tu dapi, aku tak dengor apa2 dah… flat screen terus!!, jadinya dalam lena2 aku tuh, terselit gak satu sms yang dapat gak aku jawab sebabnya, ringtone sms aku menghitung hari benar2 mencuit minda separuh sedar. Sms tu daripada Sir Rashid yang memaklumkan pemergian ibu seorang bekas Par skolah kita, encik Sham.

terimakasih kepada sir rashid yang sentiasa mengupdate berita2 terkini.
terimakasih kepada sir rashid yang sentiasa mengupdate berita2 terkini.

sham

Encik Sham hadir ke sekolah untuk bersama2 memeriahkan majlis persaraan gurubesar pada pagi tu (Khamis).. petangnya, dia kehilangan seorang ibu yang tercinta. Sukar untuk kita melepaskan sesuatu yang benar2 kita sayang….  Adakalanya, kehilangan seseorang tu sebenarnya salah satu motivasi untuk kita lebih menghargai mereka yang masih berada disamping kita.

skpz Kembali kepada yang hak
Pada hari jumaatnya, kami mengambil keputusan untuk menziarahi Encik Sham, kebetulan pula rumah yang kami pergi tu dekat jea… tapi entahlea… rasanya dah cepat aku berjalan tapikan, masih takde orang follow belakang aku la dapi… ingatkan bawak kete jea camtu, ghope2nyea.. berjalan kaki pun sama….

skpz Kembali kepada yang haktak penah aku masuk laluan nie… nie kali pertama…. laluan setentang tu pernah gak 3 kali….

skpz Kembali kepada yang haksesampai aku kat rumah tuh… orang dah mula ramai. Aku macam biasa, mencari posisi selamat. Maklumle, aku part2 camnie… peh, tak tau nak wat apa…. takde pengalaman…. akhirnya aku jadi skitel.
skpz Kembali kepada yang hak

dan seperti biasa juga, aku sempat snap gambor bunga… belajor2 tangkap gambor macro!!

Kepada Encik Sham sefamili. harap2 dapat bersabor bebanyak…. Kita tak mampu mengubah ketetapan yang telah dijanjikan oleh Ilahi. Ketetapan manusia memang boleh diubah sebagai contohnya, kerajaan negeri perak… kejap biru kejap hijo..kejap biru balik….

CERITA 2

Pada masa yang sama, kat skpz… untuk info ngko dapi… Satu Program motivasi telah diadakan….untuk murid2 tahun enam… seronok aku melihat murid2 ngko angkat tangan sambil melaungkan kata2 azimat… Saya boleh… Saya Pasti berjaya dan sebagainya… Penceramahnya adalah nana mana ntah.. aku lupa lak nama dia… tapi memang dasat kelayakan dia.. macam2 singkatan ada kat bisnes kad dia… TerimaKasih kepada mereka yang telah mengambil inisiatif menaikkan semangat murid2 tahun enam yang bakal menduduki UPSR nanti.

skpz ceramah motivasi tahun enam

skpz ceramah motivasi tahun enam

Semoga anak2 murid nie semua akan berjaya dengan cemerlang…. dah macam2 pihak sekolah buat… dah kering2 air mata nie memikirkan nasib kome semua….

skpz 24jam sebelum Dday

sementara aku nonton CSI nie…. nak aku tambah lagi cete pasal persiapan kami meraikan persaraan mantan yang bakal berlaku esok.

memang sebok tul warga skpz…. masing2 ada je benda nak kena wat…. aku pon sibuk gak, buat2 sebok… hahaha…

skpz_persiapan_majlis_perpisahan_gurubesar_2009_21 ni guru2 lelaki, sir shukri memanjat… aku teringin nak manjat tapi apa kan daya…. ilmu yang ada cuma merangkak jea.. so, leave it to the pros….

skpz_persiapan_majlis_perpisahan_gurubesar_2009_16

skpz_persiapan_majlis_perpisahan_gurubesar_2009_5 guru2 pempuan pon sebok juga…. perhiasan pentas dan sebagainya dema yang buat!



skpz_persiapan_majlis_perpisahan_gurubesar_2009_6penuh warna warni.. aku kagum dengan cekgu2 skpz nie.. kreativiti unlimited betul…..

skpz persiapan_majlis perpisahan gurubesar 09 aku diapit oleh orang besor2 skpz…. aku semut kecil jea…. semut kecil yang cukop zat!!sedang memotong kek maya!!


skpz koko permainan (7)
dan petangnya, aktiviti kokurikulum, aku dan sir sofwan mengadakan perlawanan persahabatan diantara team sepak takraw menentang team bolasepak…. rancak juga perlawanan tersebut… banyak murid berpotensi untuk diketengahkan tahun hadapan.

skpz team sepak takraw vs team bolasepak 2009 (3)

skpz team sepak takraw vs team bolasepak 2009 (16)

begitulah keadaan di skpz sir dapi…. sebok manjang macam bursa saham!!  mike layan le belajor dolo yea…. kat sana pon bizi gak…. bizi bonar mata tu….

skpz raptai hari perpisahan gurubesar

ada pada hari ini…. skpz agak sibuk dengan raptai hari perpisahan tuan guru besar yang akan diadakan pada hari khamis nanti.

semua murid terlibat dalam menjayakan program ini. berpeluh2 la semua cekgu skpz namun begitu masing2 telah menjalankan tugasan yang diberi.

ada beberapa gambar yang telah aku snap untuk dikongsipandang bersama.

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

skpz raptai hari perpisahan guru besar tuan haji abidin

dan aku telah dipilih menjadi replika gurubesar, terasa macam masa memula kahwin la diarak ngan kompang siap ngan silat2 skali…. peh!!